تابع قناة عكاظ على الواتساب
منذ سقوط نظام الأسد برز إلى المشهد السوري الدور التركي والمطامع الإسرائيلية، وهو تنافس غير مباشر لكنه بالغ التأثير، تتقاطع فيه المصالح حيناً وتتعارض حيناً آخر، فينعكس سلباً على مستقبل الاستقرار في سورية. هذا التنافس الخفي حيناً والظاهر أحياناً أخرى يُعد أحد أهم معوقات عودة الدولة السورية ككيان موحد ذي سيادة، إذ إن تل أبيب تتعامل مع الأراضي السورية كمنطقة نفوذ أمنية، دون اعتبار كافٍ لآثار ذلك على المجتمع والدولة السورية. تركيا ترى في سورية عمقاً أمنياً لا يمكن التفريط به، وتسعى جاهدة لمنع قيام كيان كردي مستقل أو شبه مستقل على حدودها الجنوبية تمثله «قسد/YPG». في المقابل، تنظر إسرائيل إلى سورية من زاوية مختلفة تماماً، إذ تعتبرها بوابة النفوذ التركي إلى المشرق العربي، ولهذا تسعى تل أبيب إلى منع أي تموضع عسكري تركي على الأراضي السورية، فضلاً عن سعيها الدائم للحفاظ على تفوقها الجوي وأمن حدود الجولان. ورغم أن الجانبين تلاقت مصالحهما أحياناً، إلا أهدافهما النهائية متباينة؛ فتركيا تريد ترسيخ منطقة نفوذ تضمن أمن حدودها، فيما تركز إسرائيل على إضعاف الدولة السورية ككل لضمان تفوقها وردع خصومها في المنطقة، مما يجعل التنافس بينهما جزءاً من معادلة شدّ وجذب مستمرة تُبقي الأزمة السورية مفتوحة على احتمالات متعددة. هذا التنافس ترك بصماته الواضحة على الواقع السوري، إذ ما زال يساهم في إضعاف أي سلطة مركزية والتي تمثلها حكومة الرئيس أحمد الشرع والتي تحاول إعادة بناء الدولة، إسرائيل باتت تمثل عقدة في مسار الحل السوري لأنها تدعم قوى محلية تعمل خارج إطار الدولة، فتسعى لتكريس انقسام الجغرافيا السورية. وتبدو محافظة السويداء مثالاً حياً على هذا التفكك، حيث يتقاطع الفراغ الأمني الناجم عن انسحاب الجيش السوري مع الديناميكيات المحلية التي أنتجت تمرد «الهجري» وما يشبه الإدارة الذاتية المحدودة، في حين لا تبدي تركيا اهتماماً حقيقياً باستقرار الجنوب ما دام بعيداً عن حدودها. كما يعرقل هذا التنافس أي تسوية لملف «قسد»، إذ ترى أنقرة أن إنهاء وجودها شرط لبناء سورية آمنة، بينما تنظر إسرائيل (ومعها واشنطن) إلى «قسد» كأداة ضرورية للضغط على تركيا ودمشق في الآن معاً، ليجد السوريون أنفسهم أمام مشهد واحد هو منع إعادة بناء المؤسسة العسكرية الوطنية وبقاء البلاد في حالة «اللااستقرار». وسط هذا المشهد، تلعب الولايات المتحدة دور «ضابط الإيقاع»، فهي الحليف لكل من تركيا العضو في الناتو وإسرائيل الشريك الإستراتيجي، وتنجح في منع الصدام المباشر بينهما لكنها لا تقدّم حلاً حقيقياً. فواشنطن تدعم «قسد» عسكرياً، وتنسق مع تركيا استخباراتياً، وتغطّي الضربات الإسرائيلية سياسياً، ما يجعل سياستها خليطاً من التباينات التي تحافظ على توازن هشّ يمنع الانفجار لكنه لا يقرّب التسوية. الحل لا يمكن أن يأتي إلا عبر مبادرة أمريكية تجمع أنقرة وتل أبيب على طاولة واحدة، لتتحوّل إلى «قيادة دبلوماسية»، بما يضمن مخاوف تركيا الأمنية ويأخذ في الحسبان هواجس إسرائيل. فالمصلحة المشتركة بين الطرفين تكمن في إدراك أن استمرار الفوضى سيؤدي إلى عودة تنظيمات متطرفة مثل داعش. ومع ذلك، يبقى العائق الأكبر في الحكومة الإسرائيلية الحالية ذات النزعة المتطرفة التي يصعب أن تلعب دوراً بنّاءً في مشروع إقليمي متوازن، لكن يبقى الرهان قائماً على واشنطن بوصفها الطرف الوحيد القادر على ممارسة ضغط فعلي لتقريب وجهات النظر. وفي نهاية المطاف، تظل السيادة السورية هي جوهر أي حل حقيقي، إذ لا يمكن أن يستعيد الشرق الأوسط توازنه ما دامت سورية تُستخدم كساحة لتصفية الحسابات، فاستمرار هذا الواقع لا يعني سوى تكريس الفوضى التي لن يسلم من آثارها أحد.
Since the fall of the Assad regime, the Turkish role and Israeli ambitions have emerged in the Syrian scene. This is an indirect competition that is highly influential, where interests sometimes intersect and at other times conflict, negatively impacting the future of stability in Syria. This hidden competition at times and apparent at others is considered one of the most significant obstacles to the return of the Syrian state as a unified sovereign entity. Tel Aviv treats Syrian territory as a security sphere of influence, without sufficient consideration of the consequences for Syrian society and the state. Turkey views Syria as a security depth that cannot be compromised and strives hard to prevent the establishment of an independent or semi-independent Kurdish entity on its southern borders represented by "SDF/YPG." In contrast, Israel looks at Syria from a completely different angle, considering it a gateway for Turkish influence into the Arab East. Therefore, Tel Aviv seeks to prevent any Turkish military positioning on Syrian territory, in addition to its ongoing efforts to maintain its air superiority and the security of the Golan Heights borders. Although the interests of both sides sometimes converge, their ultimate goals are divergent; Turkey wants to solidify a sphere of influence that ensures the security of its borders, while Israel focuses on weakening the Syrian state as a whole to ensure its superiority and deter its regional adversaries, making their competition part of a continuous tug-of-war equation that keeps the Syrian crisis open to multiple possibilities. This competition has left clear marks on the Syrian reality, as it continues to weaken any central authority represented by President Ahmad al-Shara's government, which is trying to rebuild the state. Israel has become a knot in the path of the Syrian solution because it supports local forces operating outside the framework of the state, seeking to entrench the division of Syrian geography. The Suwayda governorate appears to be a living example of this fragmentation, where the security vacuum resulting from the withdrawal of the Syrian army intersects with local dynamics that produced the "Hajri" rebellion and a limited form of self-administration, while Turkey shows no genuine interest in stabilizing the south as long as it is far from its borders. This competition also hinders any settlement regarding the "SDF" file, as Ankara sees the end of its presence as a condition for building a secure Syria, while Israel (along with Washington) views the "SDF" as a necessary tool to pressure both Turkey and Damascus simultaneously, leaving Syrians facing a single scene: the prevention of rebuilding the national military institution and keeping the country in a state of "instability." Amid this scene, the United States plays the role of "rhythm keeper." It is the ally of both Turkey, a NATO member, and Israel, a strategic partner, successfully preventing direct clashes between them but not providing a real solution. Washington supports the "SDF" militarily, coordinates with Turkey on intelligence matters, and politically covers Israeli strikes, making its policy a mix of contradictions that maintains a fragile balance preventing explosion but does not bring closer a settlement. The solution can only come through an American initiative that brings Ankara and Tel Aviv to the same table, transforming it into "diplomatic leadership," ensuring Turkey's security concerns while taking into account Israel's anxieties. The shared interest between both parties lies in the realization that the continuation of chaos will lead to the return of extremist organizations like ISIS. However, the biggest obstacle remains the current Israeli government with its extremist tendencies, which makes it difficult to play a constructive role in a balanced regional project. Nevertheless, the bet remains on Washington as the only party capable of exerting real pressure to bring viewpoints closer. Ultimately, Syrian sovereignty remains the essence of any real solution, as the Middle East cannot regain its balance as long as Syria is used as a battleground for settling scores. The continuation of this reality only means entrenching chaos from which no one will be spared from its effects.