أوهم شخص من جنسية عربية تاجراً إفريقياً بإمكانية تحويل مبالغ مستحقة لمورديه من الدرهم إلى عملة الدولار خلال خمس دقائق، مقابل نسبة معينة، واستولى منه على نحو 118 ألف درهم.
ولجأ التاجر إلى المحكمة المدنية في دبي، بعدما اضطر إلى القدوم من بلاده للمطالبة بمستحقاته.
وقضت له المحكمة بالمبلغ المستولى عليه، إضافة إلى 5000 درهم على سبيل التعويض.
وتفصيلاً، أقام تاجر دعوى قضائية طالب فيها بإلزام شخص بسداد مبلغ 117 ألفاً و913 درهماً، إضافة إلى الفائدة القانونية من تاريخ المطالبة القضائية حتى تمام السداد، مع إلزامه بتعويض قيمته 100 ألف درهم عن الضرر المادي والنفسي والمعنوي الذي تعرض له بسبب سلوك المدعى عليه.
وقال في بيان دعواه إن المدعى عليه مقيم في الإمارات، وقد أكد له أنه يستطيع سداد مدفوعاته للموردين بالدولار عبر حساباته بالدولة، فسلمه عن طريق مندوب مبلغ 117 ألفاً و913 درهماً ليسددها بالدولار الأمريكي لشركة تورّد إليه بضائع من كندا.
وأضاف المدعي أن المدعى عليه تعهد له بأنه سيحوّل المبلغ بالدولار إلى تلك الشركة في غضون خمس دقائق فقط من حسابه البنكي دون تأخير، نظراً إلى طبيعة المعاملات التجارية.
وأشار إلى أنه عوضاً عن ذلك فوجئ به يماطل ويخبره بأنه بحاجة إلى إيداع المبلغ أولاً في حسابه البنكي حتى يستطيع تحويل المبلغ للشركة، وإمعاناً في إقناعه بذلك، أرسل له صورته وهو يودع أموالاً عبر ماكينة صراف آلي.
وتابع المدعي أنه انتظر التحويل لاحقاً، لكن دون جدوى، فطلب منه رد المبلغ الذي تسلمه حتى يسدد الفاتورة بنفسه إلى الشركة، لكنه امتنع عن ذلك، وتهرب منه، ما دفعه للقدوم إلى الدولة لاسترداد أمواله، لأن المورد يلاحقه، وهو في أمس الحاجة إلى سداد قيمة الفاتورة التي كان يفترض أن يسددها المدعى عليه.
وأشار إلى أن وسطاء حاولوا التواصل مع المدعى عليه لإقناعه بحل المسألة ودياً وتحويل المبلغ إلى الشركة الموردة، لكن لم يجدوا آذاناً صاغية، فاضطر إلى سداد قيمة الفاتورة مرة أخرى للشركة لتفادي غرامات التأخير، ثم طالب المدعى عليه مجدداً برد الأموال، لكنه امتنع عن ذلك، ما تسبب في أضرار مادية ونفسية للمدعي الذي لجأ إلى المحكمة وقدم حافظة مستندات تضمنت فاتورة الشركة، وصوراً من مراسلات «واتساب» بينه وبين المدعى عليه الذي لم يمثل أمام المحكمة.
وأفادت المحكمة في حيثيات حكمها بأنه وفق قانون المعاملات المدنية، فإن «من قبض شيئاً بغير حق وجب عليه ردّه على صاحبه مع ما جناه من مكاسب أو منافع، وللقاضي أن يعوض صاحب الحق لقاء ما قصر القابض».
وأشارت إلى أنه وفق الثابت لديها من المستندات، فإن المدعى عليه قد تسلم من المدعي المبلغ المطالب به، ولم يرده إليه. كما أنه لم يحضر، ولم يقدم ما يثبت وفاءه بالتزامه، ولم يدفع الدعوى بأي دفع أو دفاع، وهو الأمر الذي تقضي معه المحكمة بإلزامه بسداد المبلغ المستولى عليه، إضافة إلى تعويض قيمته 5000 درهم.
An individual of Arab nationality deceived an African trader by claiming he could convert amounts due to his suppliers from dirhams to US dollars within five minutes, for a certain percentage, and he seized approximately 118,000 dirhams from him.
The trader resorted to the civil court in Dubai after he was forced to come from his country to claim his dues.
The court ruled in his favor for the amount seized, in addition to 5,000 dirhams as compensation.
In detail, the trader filed a lawsuit demanding that a person be obligated to pay an amount of 117,913 dirhams, in addition to legal interest from the date of the legal claim until full payment, and to compensate him with an amount of 100,000 dirhams for the material, psychological, and moral damages he suffered due to the defendant's behavior.
He stated in his lawsuit that the defendant resides in the UAE and assured him that he could pay his suppliers in dollars through his accounts in the country, so he handed over an amount of 117,913 dirhams through a representative to be paid in US dollars to a company that supplies him with goods from Canada.
The plaintiff added that the defendant promised him that he would transfer the amount in dollars to that company within just five minutes from his bank account without delay, due to the nature of commercial transactions.
He pointed out that instead, he was surprised by the defendant's procrastination and that he needed to deposit the amount first in his bank account before he could transfer it to the company. To further convince him, the defendant sent him a picture of himself depositing money through an ATM.
The plaintiff continued that he waited for the transfer later, but to no avail, so he asked the defendant to return the amount he received so he could pay the invoice himself to the company, but he refused and evaded him, which prompted him to come to the country to recover his money, as the supplier was pursuing him, and he was in urgent need to pay the invoice that the defendant was supposed to settle.
He noted that intermediaries tried to contact the defendant to persuade him to resolve the matter amicably and transfer the amount to the supplying company, but they found no receptive ears, so he was forced to pay the invoice amount again to the company to avoid late fees, then he demanded the defendant again to return the money, but he refused, causing material and psychological damages to the plaintiff, who resorted to the court and submitted a file of documents that included the company's invoice and images of WhatsApp correspondence between him and the defendant, who did not appear before the court.
The court stated in the grounds of its ruling that according to the Civil Transactions Law, "Whoever receives something without right must return it to its owner along with any gains or benefits derived from it, and the judge may compensate the rightful owner for what the receiver has failed to deliver."
It indicated that according to the evidence before it, the defendant received the amount claimed from the plaintiff and did not return it to him. He also did not attend, did not provide proof of fulfilling his obligation, and did not defend the lawsuit in any way, which led the court to obligate him to pay the amount seized, in addition to a compensation of 5,000 dirhams.