في حادثة غريبة وقعت أخيراً في ماليزيا اكتشف زوجان مسنان أن وجهة أحلامهما لم تكن سوى خدعة تقنية متقنة صُنعت بالكامل بواسطة الذكاء الاصطناعي.
وبدأت القصة عندما شاهد زوجان فيديو انتشر على «فيسبوك» و«تيك توك» ومنصات التواصل الاجتماعي الأخرى، يظهر «تلفريك» في مدينة صغيرة تبعد أكثر من 4 ساعات عن العاصمة الماليزية كوالالمبور.
وحسب ما أورد برنامج «حياة ذكية»، فقد أظهر الفيديو مشاهد جذابة؛ مطاعم فاخرة، وغزلاناً تتجول في محيط الموقع، أما مقدمة الفيديو فبدت فتاة حقيقية، ما عزز مصداقية المكان بالنسبة للزوجين.
وحجز الزوجان فندقاً وتوجها إلى المدينة بحثاً عن المكان الساحر الذي شاهداه في الفيديو المنتشر، لكن المفاجأة الصادمة أن هذا المكان بما فيه «التلفريك» غير موجود أصلاً، فقد كانت كل المشاهد وهماً رقمياً.
وبعد تأكدهما من زيف الفيديو، فكر الزوجان في رفع شكوى ضد الفتاة التي قامت بالترويج، لكن تبين لهما أنها لم تكن سوى شخصية وهمية لم تُخلق يوماً.
وتم إنتاج الفيديو بالكامل بواسطة الذكاء الاصطناعي باستخدام تقنية «قوقل فيو 3» (Google Veo 3)، وهو الإصدار الأحدث من تقنية توليد الفيديوهات بالذكاء الاصطناعي.
ورغم وضوح الشعار في زاوية الفيديو، لم ينتبه له الزوجان الماليزيان.
وتدق حادثة الزوجين الماليزيين التي أثارت ضجة كبيرة ناقوس الخطر، وتعيد طرح تساؤلات حقيقية حول أخطار الذكاء الاصطناعي، خصوصاً في مجال المحتوى المولد تلقائياً أو ما يعرف بـ«ديب فايك» (deepfake).
وباتت التكنولوجيا المتقدمة تمكّن من إنشاء فيديوهات زائفة يصعب تمييزها عن الحقيقية خصوصاً من قبل المستخدمين غير المتخصصين.
In a strange incident that recently occurred in Malaysia, an elderly couple discovered that their dream destination was nothing more than a sophisticated technical trick created entirely by artificial intelligence.
The story began when the couple watched a video that went viral on Facebook, TikTok, and other social media platforms, showing a "cable car" in a small town located more than 4 hours away from the Malaysian capital, Kuala Lumpur.
According to the program "Smart Life," the video showcased attractive scenes: luxury restaurants and deer roaming around the site, while the presenter of the video appeared to be a real girl, which enhanced the credibility of the place for the couple.
The couple booked a hotel and headed to the town in search of the magical place they had seen in the viral video, but the shocking surprise was that this place, including the "cable car," did not exist at all; all the scenes were a digital illusion.
After confirming the video's deception, the couple considered filing a complaint against the girl who promoted it, but they found out that she was merely a fictional character that had never existed.
The video was entirely produced by artificial intelligence using the "Google Veo 3" technology, the latest version of AI video generation technology.
Despite the logo being clearly visible in the corner of the video, the Malaysian couple did not notice it.
The incident involving the Malaysian couple, which caused a significant uproar, sounds the alarm and raises genuine questions about the dangers of artificial intelligence, especially in the field of automatically generated content or what is known as "deepfake."
Advanced technology has now made it possible to create fake videos that are difficult to distinguish from real ones, especially for non-specialist users.