كشفت 4 مؤشرات وطنية إنجازات نوعية حققتها المملكة العربية السعودية في خدمات الحكومة الرقمية؛ لتكتب بذلك فصلاً جديداً من فصول التقدم لها، وتُضيف إلى سجلّها تقدماً في العديد من المؤشرات الوطنية؛ لتروي من خلالها الجهود المتسارعة نحو تأكيد الريادة العالمية، حيث إن هذه المؤشرات ليست أرقاماً عابرة، وإنما أدواتٍ تقيس النضج وفق أعلى المعايير العالمية؛ لتكون شواهد على التزامٍ لا يتوقف عند الإنجاز، ويتطلع لما هو أبعد.
وتأتي هذه المؤشرات الوطنية ضمن أعمال هيئة الحكومة الرقمية في مواصلة تطوير وتحسين المشهد الرقمي الحكومي، وتحقيق التميّز في الخدمات الحكومية الرقمية والوصول إلى الريادة عالمياً في المؤشرات الدولية، حيث أطلقت الهيئة 4 مؤشرات وطنية تتولى قياس التقدم الذي أحرزته الجهات الحكومية بما يواكب تطلعات رؤية المملكة 2030، وتتمثل في: (قياس التحول الرقمي، ونضج التجربة الرقمية، وتبني التقنيات الناشئة، وكفاءة المحتوى الرقمي).
وسجَّل مؤشر قياس التحول الرقمي، الذي يقيس التزام الجهات الحكومية بالمعايير الأساسية للتحول، وانطلق بنسخته الحديثة في عام 2021، ارتفاعات سنوية متتالية، حيث كانت نسبته في عام (2021) عند (69.39%) ليرتفع خلال (4) سنوات ويصل في عام (2024) إلى (87.14%)، الأمر الذي يعكس رحلة التحول الكبيرة في ثقافة العمل المؤسسي.
وحقق مؤشر نضج التجربة الرقمية، الذي يقيس مدى نضج المنصات والخدمات الحكومية الرقمية وانطلق في عام (2022)، مؤشرات إيجابية، إذ بلغت نسبة الإنجاز (77.26%)، واستمر محققاً ارتفاعات متواصلة بلغت نسبتها (85.04%) في عام (2024)، معززاً مكانة المملكة في تقديم خدمات رقمية تتجاوز التوقعات، وتبني تجربة مستخدم تنطلق من الفهم، وتنتهي بالرضا.
واستطاع مؤشر ميدان التقنيات الناشئة، الذي يقيس مستوى جاهزية تبنّي التقنيات الناشئة، تحقيق نتائج متميزة، ليقيس استعداد الجهات للمستقبل في عام (2023)، حيث كانت نسبته عند (60.35%) لترتفع في عام واحد إلى (70.70%)، في دلالة واضحة على تبنٍ واعٍ لما بعد الرقمنة.
أما مؤشر كفاءة المحتوى الرقمي، الذي يقيس مدى جودة وفعالية المحتوى الرقمي للمواقع الإلكترونية، فسجل منذ ظهوره في عام (2024) نسبة تقدر بــ(71.40%)، مؤكداً أن حضور الحكومة لم يعد فقط في الخدمة، بل يمتد إلى كل كلمة وصورة ورسالة تصل إلى المستخدم.
يذكر أن المؤشرات الوطنية التي أطلقتها هيئة الحكومة الرقمية تُسهم في قياس مدى نجاح التحول الرقمي في القطاع الحكومي، وتعد مرآة تُظهر ما تحقق، وتنير طريق ما هو قادم، فمع ولادة كل مؤشر جديد، تتسابق الجهات نحو تحسين خدماتها؛ ليرتفع بذلك مستواه، ويتسع نطاقه ضمن رؤية وتطلعات طموحة للحكومة الرقمية، تضع المملكة ضمن أفضل (5) حكومات رقمية رائدة على مستوى العالم، وتحسين الإجراءات وطريقة تقديم الخدمات، وتوفير خدمات تتمحور حول المستفيد لتحسين مستوى الرضا.
Four national indicators have revealed the qualitative achievements that the Kingdom of Saudi Arabia has made in digital government services, thus writing a new chapter in its progress and adding to its record of advancement in many national indicators. These indicators narrate the accelerating efforts towards confirming global leadership, as they are not mere passing numbers, but tools that measure maturity according to the highest global standards, serving as evidence of a commitment that does not stop at achievement and aspires for more.
These national indicators come as part of the efforts of the Digital Government Authority to continue developing and improving the digital government landscape, achieving excellence in digital government services, and reaching global leadership in international indicators. The authority launched four national indicators to measure the progress made by government entities in line with the aspirations of Vision 2030, which are: (measuring digital transformation, maturity of the digital experience, adoption of emerging technologies, and efficiency of digital content).
The Digital Transformation Measurement Indicator, which measures the commitment of government entities to the essential standards of transformation, was launched in its modern version in 2021 and has recorded consecutive annual increases. Its percentage in 2021 was (69.39%), rising over four years to reach (87.14%) in 2024, reflecting a significant transformation journey in institutional work culture.
The Digital Experience Maturity Indicator, which measures the maturity of digital platforms and government services and was launched in 2022, achieved positive indicators, with an achievement rate of (77.26%). It continued to show continuous increases, reaching (85.04%) in 2024, enhancing the Kingdom's position in providing digital services that exceed expectations and adopting a user experience that starts with understanding and ends with satisfaction.
The Emerging Technologies Field Indicator, which measures the readiness level for adopting emerging technologies, achieved outstanding results, measuring the readiness of entities for the future in 2023, where its percentage was (60.35%) and rose within one year to (70.70%), clearly indicating a conscious adoption of what comes after digitization.
As for the Digital Content Efficiency Indicator, which measures the quality and effectiveness of digital content on websites, it recorded a percentage of (71.40%) since its emergence in 2024, confirming that the government's presence is no longer limited to service but extends to every word, image, and message that reaches the user.
It is noteworthy that the national indicators launched by the Digital Government Authority contribute to measuring the success of digital transformation in the government sector. They serve as a mirror reflecting what has been achieved and illuminating the path for what is to come. With the birth of each new indicator, entities race to improve their services, thereby raising their level and expanding their scope within an ambitious vision and aspirations for digital government, positioning the Kingdom among the top five leading digital governments globally, improving procedures and the way services are delivered, and providing user-centered services to enhance satisfaction levels.