تابع قناة عكاظ على الواتساب
تعتبر قراءة الكتب إحدى الوسائل الأساسية لاكتساب المعرفة، غير أن هذه المعرفة ليست نقية أو مباشرة كما قد يبدو للبعض. يتضح ذلك إذا دققنا النظر في ماهية المعرفة التي نحصل عليها من قراءة الكتاب، نجد أن ما قرأناه هو معرفة غير محايدة تمثل وجهة نظر ومفهوم الكاتب. كما أن المعرفة التي نحصدها من الكتب تكون متأثرة بمفاهيم القارئ الخاصة ومعرفته. هناك العديد من العناصر التي يجب أن ينظر لها ونحن في صدد تحديد ماهية المعرفيّة التي نقصدها. لأن المعرفة من الكتب كما أسلفنا ليست محايدة تمامًا - كل كاتب ينطلق من خلفيته الثقافية، تجاربه الشخصية، وأيديولوجيته، مما يؤثر على الطريقة التي يقدم بها المعلومات. تفاعل القارئ مع النص -عنصر يجب النظر فيه وفي أثره الهام. لأن القارئ لا يكون صفحة بيضاء، بل يحمل مفاهيمه المسبقة وخبراته تؤثر في استقباله للنص وفهمه له. وما يستخلصه قارئ من كتاب قد يختلف تمامًا عما استخلصه قارئ آخر؛ القراءة ليست استقبالًا سلبيًا - إنها عملية نشطة من التفكير النقدي والتفاعل مع الأفكار. كما أن الكتب ليست كلها من نفس النوع - هناك فرق بين كتاب يقدّم رأيًا شخصيًا وكتاب أكاديمي خضع لمراجعة التدقيق والبحث والتحري، أو كتاب تاريخي يعتمد على وثائق.
المعرفة عادة تُنتج في سياق ثقافي واجتماعي وسياسي محدد. كما أن الكاتب ليس فقط فرداً بل هو جزء من نظام معرفي أكبر. والقارئ ليس صفحة بيضاء بل متفاعل ومتلقٍ غير محايد في أغلب الأحيان. وبمعنى آخر المعرفة ابنة سياقها الثقافي والاجتماعي والسياسي. والكاتب لسان حال نظام معرفي أكبر، وليس صوتًا فرديًا خالصًا. حتى القارئ، فهو شريك في إنتاج المعنى، يتفاعل مع النص من خلال عدسة خبراته ومعتقداته، مما يجعله متلقياً غير محايد في الغالب.
قراءة الكتب تظل وسيلة غنية لا غنى عنها للحصول على المعرفة، لكن يجب أن نقرأ بوعي نقدي. وأن نتنوع في قراءاتنا لنسمع أصواتًا مختلفة. وندمج القراءة مع تجارب حياتية أخرى. ومن المهم إدراك أن المعرفة الحقيقية تتطلب جهدًا تفكيريًا يتجاوز مجرد استهلاك المعلومات؛ حتى لا تكون الكتب كمصادر مطلقة للحقيقة، بل كمواد للتفكير والحوار والنقد.
إذن، إذا كان الحياد المطلق شبه مستحيل، فكيف نقترب من المعرفة الموثوقة؟ هنا تبرز قيمة الموضوعية الأكاديمية، التي لا تدعي الحياد الكامل بل تسعى جاهدة لتقليل التحيز عبر منهجيات صارمة في البحث والمراجعة والتحقق.
لذلك، تظل قراءة الكتب وسيلة غنية لا غنى عنها، شرط أن نقرأها بوعي نقدي، نتنوع في مصادرنا، وندمجها مع تجارب الحياة. فالمعرفة الحقيقية تتطلب جهداً يتجاوز استهلاك المعلومات، لتصبح الكتب ليست مصادر مطلقة للحقيقة، بل وقوداً للحوار الدائم وإعمال الفكر.
Reading books is considered one of the essential means of acquiring knowledge; however, this knowledge is not pure or direct as it may seem to some. This becomes clear when we closely examine the nature of the knowledge we gain from reading a book. We find that what we have read is non-neutral knowledge that represents the perspective and concept of the author. Additionally, the knowledge we harvest from books is influenced by the reader's own concepts and understanding. There are many elements that must be considered as we seek to define the nature of the knowledge we refer to. Because, as we mentioned earlier, knowledge from books is not entirely neutral—every writer comes from their cultural background, personal experiences, and ideology, which affects the way they present information. The reader's interaction with the text is an element that should be considered and its significant impact. The reader is not a blank page; rather, they carry their preconceived notions and experiences that affect their reception and understanding of the text. What one reader extracts from a book may differ completely from what another reader extracts; reading is not a passive reception—it is an active process of critical thinking and interaction with ideas. Furthermore, not all books are of the same kind—there is a difference between a book that presents a personal opinion and an academic book that has undergone rigorous review and research, or a historical book based on documents.
Knowledge is usually produced in a specific cultural, social, and political context. The writer is not just an individual but part of a larger epistemic system. The reader is not a blank page but rather an interactive and often non-neutral recipient. In other words, knowledge is the offspring of its cultural, social, and political context. The writer is the voice of a larger epistemic system, not a purely individual voice. Even the reader is a partner in the production of meaning, interacting with the text through the lens of their experiences and beliefs, which makes them a largely non-neutral recipient.
Reading books remains an invaluable means of acquiring knowledge, but we must read with critical awareness. We should diversify our readings to hear different voices and integrate reading with other life experiences. It is important to realize that true knowledge requires a cognitive effort that goes beyond merely consuming information; so that books do not become absolute sources of truth, but rather materials for thought, dialogue, and critique.
So, if absolute neutrality is nearly impossible, how do we approach reliable knowledge? Here, the value of academic objectivity emerges, which does not claim complete neutrality but strives to minimize bias through rigorous methodologies in research, review, and verification.
Therefore, reading books remains an invaluable means, provided that we read them with critical awareness, diversify our sources, and integrate them with life experiences. True knowledge requires an effort that goes beyond consuming information, so that books are not absolute sources of truth, but rather fuel for ongoing dialogue and critical thinking.