تابع قناة عكاظ على الواتساب
أمام رئيس لبنان الجديد، الرئيس جوزيف عون، تحديات معقدة تتجاوز حدود الطموحات والأحلام. فبينما يحاول أن يقدّم نفسه بوصفه رجل المرحلة والإنقاذ، يبدو الطريق إلى الإصلاح شديد الوعورة. لبنان يقف اليوم عند مفترق طرق حاسم، بين دولة تحاول استعادة سيادتها وهيبتها، ودولة ظلت لعقود أسيرة الاصطفافات الداخلية والمشاريع الخارجية.
المجتمع الدولي يراقب المشهد اللبناني بعين الحذر والأمل معاً. فالرغبة قائمة في أن يعود لبنان دولة ذات سيادة حقيقية، لا تهدّد محيطها العربي ولا تتحوّل إلى منصة لعدم الاستقرار في الشرق الأوسط. لكنّ هذا الطموح، رغم وجاهته، يصطدم بالواقع المليء بالتعقيدات السياسية والطائفية والاقتصادية.
ورغم التصريحات المتفائلة التي تتحدث عن قدرة لبنان على التغيير السريع، إلّا أن الصورة لا تزال ضبابية. فالعقبة الكبرى أمام أي مشروع إصلاحي جاد تبقى مسألة نزع سلاح حزب الله، التي تشكّل جوهر المعضلة اللبنانية. فكيف يمكن الحديث عن حكومة مستقلة قادرة على فرض سيادتها على كامل أراضيها، بينما هناك قوة عسكرية خارج سلطة الدولة؟ لا يزال لبنان بعيداً عن مبدأ «دولة واحدة وجيش واحد»، وهو المبدأ الذي لا يمكن لأي دولة أن تستقر دونه.
لبنان أمام خيارين واضحين:
الأول، طريق التنمية والانفتاح، وهو النموذج الذي جسّده رفيق الحريري في تسعينيات القرن الماضي. كانت تلك المرحلة ذروة الحضور العربي والدولي في لبنان، زمن البناء والازدهار، حين كان الاقتصاد يتنفس هواء العواصم الكبرى، والسياحة والمصارف تعيدان لبيروت لقب «عروس الشرق».
أما الخيار الثاني، فهو الانغلاق تحت مظلة حزب الله، الذي جعل لبنان معزولاً عن محيطه العربي والدولي، منهكاً بأزماته الاقتصادية والمالية، ومفتقداً لثقة المستثمرين والداعمين.
اليوم، لا يمكن إنقاذ لبنان من أزماته المتراكمة إلا بالعودة إلى المجتمع الدولي والعربي، واستعادة الدولة من الهيمنة الحزبية والمصالح الضيقة. فالمستقبل لا يُبنى بالخطابات، بل بقرارات شجاعة تعيد الاعتبار للمؤسسات، وللدولة التي فقدت دورها.
المجتمع الدولي والممولون العرب أوضحوا رسالتهم: لن يكون هناك دعم لدولة يظل فيها حزب الله دولة داخل الدولة. وإذا أراد لبنان فعلاً أن يبحر نحو برّ الأمان، فعليه أولاً أن يُصلح سفينته، لأن البحر- كما يقول المثل الشعبي اللبناني- «مش كويس يا ريس».
The new President of Lebanon, President Joseph Aoun, faces complex challenges that go beyond the limits of ambitions and dreams. While he tries to present himself as the man of the moment and salvation, the road to reform appears to be extremely rocky. Lebanon stands today at a critical crossroads, between a state trying to regain its sovereignty and prestige, and a state that has been captive to internal alignments and external projects for decades.
The international community watches the Lebanese scene with both caution and hope. There is a desire for Lebanon to return to being a truly sovereign state, one that does not threaten its Arab surroundings and does not turn into a platform for instability in the Middle East. However, this ambition, despite its validity, collides with a reality filled with political, sectarian, and economic complexities.
Despite the optimistic statements that speak of Lebanon's ability for rapid change, the picture remains murky. The major obstacle to any serious reform project remains the issue of disarming Hezbollah, which is at the heart of the Lebanese dilemma. How can one talk about an independent government capable of imposing its sovereignty over all its territory while there is a military force outside the authority of the state? Lebanon is still far from the principle of "one state and one army," which is a principle without which no state can stabilize.
Lebanon faces two clear options:
The first is the path of development and openness, which was embodied by Rafik Hariri in the 1990s. That period was the peak of Arab and international presence in Lebanon, a time of construction and prosperity, when the economy breathed the air of major capitals, and tourism and banking restored Beirut's title as the "Bride of the East."
The second option is to close in under Hezbollah's umbrella, which has made Lebanon isolated from its Arab and international surroundings, exhausted by its economic and financial crises, and lacking the trust of investors and supporters.
Today, Lebanon cannot be saved from its accumulated crises except by returning to the international and Arab community and reclaiming the state from party dominance and narrow interests. The future is not built on speeches, but on courageous decisions that restore the importance of institutions and the state that has lost its role.
The international community and Arab funders have made their message clear: there will be no support for a state in which Hezbollah remains a state within a state. If Lebanon truly wants to sail towards safety, it must first repair its ship, because the sea— as the Lebanese proverb says— "is not good, Captain."