وسط كثير من التحركات التكتيكية في منطقتنا على مستوى تسليم سلاح من هنا وامتناع عن تسليم سلاح هناك، وحديث عن وقف النار في غزة واحتمال اشتعالها بين إسرائيل وإيران مجدّداً، وغيره من المكررات الإخبارية، وسط محاولة من المحللين لمسح الغبار عن زجاج المستقبل ليحاولوا أن يروا الشرق الأوسط الجديد إن وجد.
لكن السؤال الغائب وربما الأعمق والأسرع تشكّلاً هو أوروبا الجديدة، أي أوروبا التي شكّلتها مرحلة فبراير ٢٠٢٢ حتى نوفمبر ٢٠٢٤، أي الاثنين وثلاثين شهراً منذ اندلاع الحرب التي أشعلتها روسيا مع أوكرانيا وصولاً إلى عودة الوافد القديم الجديد إلى البيت الأبيض، بكل بضاعته المحببة للأوروبيين من التعرفات الجمركية حتى الالتزام المشكوك فيه بحماية أوروبا.
وعلى مستوى هذا السؤال الغائب تأتي ابتداء زيارة الرئيس ماكرون إلى بريطانيا كزيارة دولة، هي الأولى منذ خروج المملكة المتحدة من الاتحاد الأوروبي (بريكست)، والأولى كذلك منذ عودة حزب العمال للحكم في لندن لأول مرة منذ 2010، وكانت آخر زيارة دولة لرئيس فرنسي إلى بريطاني هي زيارة ساركوزي في 2008.
الملفات العسكرية كثيرة خلال أجندة الزيارة، وهي تبني على عدة أمور سبقتها، مثل اجتماع الناتو الأخير الذي أقر نسبة 5% من ميزانيات الدول كنفقات عسكرية، وهي النسبة التي طالب بها الرئيس ترمب «وأعلنت» كافة الدول الالتزام بها ما عدا إسبانيا، رغم أن دولاً كثيرة لم تلتزم بنسبة الـ2% التي أُقرت في اجتماع العام 2014.
لكن هذا الضجيج العالي للهواجس العسكرية يأتي أيضاً من شكوك في التزام أمريكا بالبند الخامس من اتفاقية شمال الأطلسي، الذي يلزم كافة الأطراف بالتصدي لأي هجوم تتعرض له أي دولة عضو في الحلف، وقلت أمريكا وليس ترمب لأن هناك إدراكاً أوروبياً أن أمريكا تتجه للانعزالية، حتى لو أتى لاحقاً رئيس ديموقراطي.
من جانب آخر، يبدو أن الأوروبيين عامة يعتقدون أن التحدي الروسي قائم وخطير، وأنها مسألة وقت حتى تستعيد موسكو عافيتها بعد أوكرانيا وتعود لمهاجمة دولة ضمن دول الناتو، وهذا ما دفع البولنديين مثلاً للحديث عن سعيهم ليكون لديهم أقوى جيش في أوروبا.
من جانب آخر، صرّحت أنيت إمدن الشهر الماضي، رئيسة المكتب الاتحادي للمشتريات العسكرية في ألمانيا، لصحيفة تاج شبيجل: «يجب الحصول على كل ما هو ضروري للاستعداد الكامل للدفاع عن البلاد بحلول عام 2028»، وهو ما يتوافق مع تصريح الجنرال الألماني رئيس كارستن بروير مؤخراً من أن روسيا قد تكون في وضع يسمح لها «بشن هجوم واسع النطاق ضد أراضي حلف شمال الأطلسي» بحلول عام 2029.
هذا التصريح قابله تصريح جنرال متقاعد من الجيش البريطاني مؤخراً، وهو السير باتريك ساندرز الذي يتوقع أن تهاجم روسيا دولة ناتو بحلول 2030، وأن بريطانيا سيكون لزاماً عليها التحرك حينها، كل هذه الهواجس تعد سبباً رئيسياً للزيارة، ولإلحاح الملف العسكري على الأجندات الأوروبية عامة، لكنه أيضاً يفتح نافذة صغيرة على فكرة خبيثة، وهي: هل يسعى الأوروبيون ليستمر النزاع في أوكرانيا أطول مدة ممكنة استنزافاً لموسكو؟
هذا التقارب البريطاني الفرنسي لا يخلو من طموحات توسعية بعد أن أصبحت أوروبا بالمجمل تخلو من دول رئيسية مثل الصين وأمريكا وروسيا أو حتى الهند من المشاركة العسكرية المشتركة وصولاً إلى مبيعات سلاح محتملة، خاصة إذا نجح الطرفان في تطوير طائرة الجيل الخامس وتجاوزا الخلافات البينية في ملكية براءات الاختراع.
دلالات الزيارة كبيرة على المستوى الأوروبي، وعلى مستوى الهواجس البريطانية والفرنسية، في نقاط الاتفاق وفي مواطن الاختلاف الحالية الكثيرة، والتي لا تخلو من ذكريات من الصراع والتنافس وبعض من التقارب لا سيما في الحربين العالميتين، ولهذا تبدو مواسم التحديات الأكثر جذباً للطرفين.
لكن يبقى التحدي الحقيقي للطرفين، أولاً: إلى أي مدى سيقبل الأوروبيون جميعاً أن تكون بريطانيا وفرنسا مجتمعتين المظلة النووية التي تحميهم مع كل تحديات الثقة التي تصاحب هذا السؤال، والسؤال اليومي الملح: إلى أي مدى ينجح الطرفان في توفير الميزانيات المطلوبة عسكرياً، على حساب متطلبات الناخب اليومية في ظل ظرف اقتصادي صعب.
عبدالرحمن الطريري
أوروبا الجديدة والشرق الأوسط الجديد
14 يوليو 2025 - 00:17
|
آخر تحديث 14 يوليو 2025 - 00:17
تابع قناة عكاظ على الواتساب
Amid many tactical movements in our region regarding arms deliveries here and the refusal to deliver arms there, discussions about a ceasefire in Gaza, and the possibility of renewed conflict between Israel and Iran, along with other repetitive news items, analysts are trying to wipe the dust off the glass of the future to see if a new Middle East exists.
However, the absent question, perhaps the deeper and more rapidly forming one, is the new Europe—specifically, the Europe shaped by the period from February 2022 to November 2024, which encompasses the thirty-two months since the outbreak of the war ignited by Russia with Ukraine, leading up to the return of the old-new occupant of the White House, bringing with him all his beloved wares for Europeans, from tariffs to the questionable commitment to protect Europe.
In light of this absent question, President Macron's visit to Britain as a state visit comes into focus; it is the first since the United Kingdom left the European Union (Brexit) and the first since the Labour Party returned to power in London for the first time since 2010. The last state visit by a French president to Britain was Sarkozy's in 2008.
The military files are numerous on the agenda of the visit, building on several prior matters, such as the recent NATO meeting that approved 5% of member states' budgets as military expenditures—a percentage that President Trump demanded, and all countries declared their commitment to, except for Spain, despite many countries not adhering to the 2% agreed upon in the 2014 meeting.
However, this loud noise of military concerns also stems from doubts about America's commitment to Article 5 of the North Atlantic Treaty, which obligates all parties to respond to any attack on any member state of the alliance. I said America, not Trump, because there is a European awareness that America is heading towards isolationism, even if a Democratic president comes later.
On another note, it seems that Europeans generally believe that the Russian challenge is ongoing and dangerous, and that it is only a matter of time before Moscow regains its strength after Ukraine and returns to attacking a NATO country. This has prompted the Poles, for example, to talk about their desire to have the strongest army in Europe.
Additionally, Anette Emden, the head of the Federal Office for Military Procurement in Germany, stated last month to Der Spiegel: "We must acquire everything necessary to be fully prepared to defend the country by 2028," which aligns with a recent statement from German General Carsten Breuer that Russia could be in a position to "launch a large-scale attack against NATO territory" by 2029.
This statement was echoed by a retired British Army general, Sir Patrick Sanders, who predicts that Russia will attack a NATO country by 2030, and that Britain will be compelled to act then. All these concerns are a major reason for the visit and for the urgency of military issues on European agendas in general, but they also open a small window to a malicious idea: Are Europeans seeking to prolong the conflict in Ukraine for as long as possible to exhaust Moscow?
This British-French rapprochement is not without expansionist ambitions, especially since Europe as a whole lacks major countries like China, America, Russia, or even India in joint military participation, leading to potential arms sales, particularly if both sides succeed in developing a fifth-generation aircraft and overcome their internal disagreements regarding patent ownership.
The implications of the visit are significant at the European level, as well as concerning British and French anxieties, in points of agreement and in the many current areas of disagreement, which are not devoid of memories of conflict and competition, and some degree of rapprochement, especially during the two World Wars. Therefore, the seasons of challenges seem to be the most appealing to both parties.
However, the real challenge for both sides remains: First, to what extent will all Europeans accept that Britain and France together serve as the nuclear umbrella protecting them, amidst all the trust challenges that accompany this question? And the pressing daily question: To what extent will both sides succeed in providing the necessary military budgets at the expense of the daily needs of voters in light of a difficult economic situation?
However, the absent question, perhaps the deeper and more rapidly forming one, is the new Europe—specifically, the Europe shaped by the period from February 2022 to November 2024, which encompasses the thirty-two months since the outbreak of the war ignited by Russia with Ukraine, leading up to the return of the old-new occupant of the White House, bringing with him all his beloved wares for Europeans, from tariffs to the questionable commitment to protect Europe.
In light of this absent question, President Macron's visit to Britain as a state visit comes into focus; it is the first since the United Kingdom left the European Union (Brexit) and the first since the Labour Party returned to power in London for the first time since 2010. The last state visit by a French president to Britain was Sarkozy's in 2008.
The military files are numerous on the agenda of the visit, building on several prior matters, such as the recent NATO meeting that approved 5% of member states' budgets as military expenditures—a percentage that President Trump demanded, and all countries declared their commitment to, except for Spain, despite many countries not adhering to the 2% agreed upon in the 2014 meeting.
However, this loud noise of military concerns also stems from doubts about America's commitment to Article 5 of the North Atlantic Treaty, which obligates all parties to respond to any attack on any member state of the alliance. I said America, not Trump, because there is a European awareness that America is heading towards isolationism, even if a Democratic president comes later.
On another note, it seems that Europeans generally believe that the Russian challenge is ongoing and dangerous, and that it is only a matter of time before Moscow regains its strength after Ukraine and returns to attacking a NATO country. This has prompted the Poles, for example, to talk about their desire to have the strongest army in Europe.
Additionally, Anette Emden, the head of the Federal Office for Military Procurement in Germany, stated last month to Der Spiegel: "We must acquire everything necessary to be fully prepared to defend the country by 2028," which aligns with a recent statement from German General Carsten Breuer that Russia could be in a position to "launch a large-scale attack against NATO territory" by 2029.
This statement was echoed by a retired British Army general, Sir Patrick Sanders, who predicts that Russia will attack a NATO country by 2030, and that Britain will be compelled to act then. All these concerns are a major reason for the visit and for the urgency of military issues on European agendas in general, but they also open a small window to a malicious idea: Are Europeans seeking to prolong the conflict in Ukraine for as long as possible to exhaust Moscow?
This British-French rapprochement is not without expansionist ambitions, especially since Europe as a whole lacks major countries like China, America, Russia, or even India in joint military participation, leading to potential arms sales, particularly if both sides succeed in developing a fifth-generation aircraft and overcome their internal disagreements regarding patent ownership.
The implications of the visit are significant at the European level, as well as concerning British and French anxieties, in points of agreement and in the many current areas of disagreement, which are not devoid of memories of conflict and competition, and some degree of rapprochement, especially during the two World Wars. Therefore, the seasons of challenges seem to be the most appealing to both parties.
However, the real challenge for both sides remains: First, to what extent will all Europeans accept that Britain and France together serve as the nuclear umbrella protecting them, amidst all the trust challenges that accompany this question? And the pressing daily question: To what extent will both sides succeed in providing the necessary military budgets at the expense of the daily needs of voters in light of a difficult economic situation?


