كشفت الهيئة العامة للغذاء والدواء مسودة اللائحة الفنية للوجبات الغذائية المخصصة للأطفال في المنشآت الغذائية التي تقدم الطعام للمستهلك خارج المنزل.
وأشارت المسودة إلى أنه يجب الإفصاح عن السعرات الحرارية على قوائم الطعام المخصصة للأطفال، ويجب توسيم الوجبة بالمدة الزمنية اللازمة من النشاط البدني لحرق السعرات الحرارية للوجبة الغذائية بأيقونة دالة على رياضة المشي.
كما يجب الإفصاح عن المكونات المسببة للحساسية في قائمة وجبات المنشآت الغذائية التي تقدم الطعام للمستهلك خارج المنزل، ويجب الالتزام بمتطلبات العصائر الطازجة والخلطات والمشروبات التي يتم بيعها في محلات العصائر والمطاعم والمقاهي، والالتزام بالاشتراطات الصحية الخاصة بالمطاعم ومحلات بيع العصير وغيرها من المنشآت الغذائية.
وبشأن الأغذية والمشروبات في وجبات الأطفال، لا يتم تقديم المشروبات المحلاة مع الوجبات الغذائية المخصصة للأطفال، ويمكن تقديم العصائر الطبيعية والطازجة أو الحليب أو اللبن غير المنكه أو الماء كخيار لمشروب افتراضي مع الوجبات الغذائية المخصصة للأطفال.
كما يمكن للمنشأة الغذائية تقديم حصة واحدة على الأقل من الفواكه والخضراوات ضمن الوجبة المقدمة للأطفال.
وبشأن التسويق والإعلان، قالت اللائحة: لا يتم استخدام الشخصيات الكرتونية أو الخيالية أو الرموز الجاذبة للأطفال في تسويق الوجبات الغذائية المخصصة للأطفال سواء داخل المنشأة أو عبر الإعلانات والمنصات الرقمية، ويمكن تقديم الهدايا أو الألعاب الترويجية كحافز لشراء الوجبات المخصصة للأطفال التي لا تتجاوز فيها محتوى العناصر الغذائية من (الدهون، الدهون المشبعة، الصوديوم والسكر المضاف) النسب التالية، تتجاوز الدهون الكلية أكثر من 30% من إجمالي الطاقة لكل 100 غرام أو 100 مل من المنتج، أو ألا تتجاوز الدهون المشبعة أكثر من 10% من إجمالي الطاقة لكل 100 غرام أو 100 مل من المنتج، أو ألا يتجاوز السكر المضاف أكثر من 5% من إجمالي الطاقة لكل 100 غرام أو 100 مل من المنتج، أو ألا يتجاوز الصوديوم أكثر من 400 مليغرام لكل حصة غذائية.
وأضافت المسودة يمنع الإعلان عن الوجبات الغذائية التي يتجاوز فيها محتوى العناصر الغذائية من (الدهون، الدهون المشبعة، الصوديوم والسكر المضاف) ما يلي: الدهون الكلية أكثر من 30% من إجمالي الطاقة لكل 100 غرام أو 100 مل من المنتج، أو الدهون المشبعة أكثر من 10% من إجمالي الطاقة لكل 100 غرام أو 100 مل من المنتج، أو السكر المضاف أكثر من 5% من إجمالي الطاقة لكل 100 غرام أو 100 مل من المنتج، أو الصوديوم أكثر من 400 مليغرام لكل حصة غذائية.
وحول قوائم الطعام، يجب أن تضع المنشأة عبارة «يحتاج الأطفال من هم في سن 4-13 من (1200 - 1500) سعرة حرارية في المتوسط يومياً وتختلف الاحتياجات الفردية من السعرات الحرارية من شخص إلى آخر» على قوائم الطعام المخصصة للأطفال الرئيسية والخارجية في جميع الصفحات الورقية، كما يجب أن تعرض بطريقة واضحة وأن تكون في الواجهة الأمامية إذا كانت قائمة الطعام غير ورقية (مثل، قائمة الطعام الإلكترونية، أو عند أماكن طلب الوجبات الخاصة بالسيارات)، كما يجب أن تعرض بحجم خط، ونوع، ولون مماثل لما كتبت به أصناف الطعام في القائمة.
The General Authority for Food and Drug Administration has revealed the draft technical regulation for meals specifically designed for children in food establishments that serve food to consumers outside the home.
The draft indicated that calorie information must be disclosed on children's menus, and meals should be labeled with the time required for physical activity to burn the calories of the meal, using an icon representing walking.
Allergen-causing ingredients must also be disclosed in the menu of food establishments serving food to consumers outside the home, and compliance with the requirements for fresh juices, blends, and beverages sold in juice shops, restaurants, and cafes is mandatory, along with adherence to health regulations specific to restaurants, juice shops, and other food establishments.
Regarding foods and beverages in children's meals, sweetened drinks are not to be served with meals designed for children. Natural and fresh juices, milk, unflavored yogurt, or water can be offered as a default drink option with meals designed for children.
The food establishment may also provide at least one serving of fruits and vegetables as part of the meal offered to children.
Concerning marketing and advertising, the regulation states: cartoon characters, fantasy figures, or child-attractive symbols cannot be used to market meals designed for children, whether inside the establishment or through advertisements and digital platforms. Gifts or promotional toys can be offered as an incentive to purchase meals designed for children, provided that the nutritional content of (fats, saturated fats, sodium, and added sugar) does not exceed the following limits: total fats exceeding 30% of total energy per 100 grams or 100 ml of the product, or saturated fats exceeding 10% of total energy per 100 grams or 100 ml of the product, or added sugar exceeding 5% of total energy per 100 grams or 100 ml of the product, or sodium exceeding 400 milligrams per serving.
The draft added that advertising for meals where the nutritional content of (fats, saturated fats, sodium, and added sugar) exceeds the following is prohibited: total fats exceeding 30% of total energy per 100 grams or 100 ml of the product, or saturated fats exceeding 10% of total energy per 100 grams or 100 ml of the product, or added sugar exceeding 5% of total energy per 100 grams or 100 ml of the product, or sodium exceeding 400 milligrams per serving.
Regarding menus, the establishment must include the statement "Children aged 4-13 need an average of (1200 - 1500) calories daily, and individual calorie needs vary from person to person" on the main and external children's menus on all paper pages. This statement must be displayed clearly and prominently if the menu is not paper-based (such as an electronic menu or at drive-thru ordering locations), and it should be presented in a font size, type, and color similar to that used for the food items on the menu.