لم يعد «الترند» مجرد محتوى عابر أو موجة رقمية مؤقتة، بل أصبح ظاهرة اجتماعية ونفسية تؤثر على سلوكيات أفراد المجتمع، خصوصاً المراهقين الذين يجدون أنفسهم منجذبين بشكل كبير إلى ما هو رائج، طمعاً في القبول الاجتماعي والاندماج. هذا الانجذاب تكمن خلفه تساؤلات حقيقية، أبرزها: هل يعبِّر «الترند» عن قناعاتهم؟ أم أنهم يندفعون خلفه بدافع التلقي؟
في هذه العجالة أسلّط الضوء على الأبعاد النفسية والاجتماعية لهذه الظاهرة، لمزيد من الفهم لكيفية تأثيرها على تفكير المراهقين وسلوكهم، ثم أطرح حلولاً وأساليب وقائية تربوية.
قد ينجذب المراهقون نحو «الترند» سعياً نحو الهوية الذاتية، تأثير ثقافة المشاهير والمؤثرين، الحاجة للانتماء والقبول، الضغط الاجتماعي الرقمي، ضعف الاستقرار الانفعالي، التمرد على السلطة التقليدية، تشكيل جماعات افتراضية بديلة، الهروب من الواقع، وضعف الوعي بالنفس والمستقبل.
وتتلخص الأساليب العلاجية المتبعة في عدة أمور؛ أبرزها:
أولاً: تعزيز الوعي النقدي؛ علم طفلك ألا يأخذ كل ما يُعرض عليه كحقيقة أو قيمة، ناقشه في محتوى ما يشاهده: لماذا هذا «الترند» منتشر؟ هل هو منطقي؟ هل يحترم القيم؟
ثانياً: بناء الثقة بالنفس؛ فالطفل الذي يشعر بالقبول والحب في أسرته لا يسعى له من خلال تقليد الآخرين، امدحه عندما يُظهر استقلالية في قراراته أو رفضه لما هو شائع دون تفكير.
ثالثاً: ضبط استخدام وسائل التواصل؛ ولا يعني الحرمان التام، ولكن المراقبة الذكية والتوجيه، استخدم تطبيقات رقابة أبوية عند الحاجة، وخصص وقتاً للمشاهدة المشتركة والتعليق.
رابعاً: التربية بالقيم لا بالأوامر؛ اربط تقييم السلوك بالقيم الأخلاقية والدينية والاجتماعية.
خامساً: تقديم بدائل جذابة؛ قدّم ألعاباً أو محتوى ترفيهياً ممتعاً وهادفاً، ينافس ما هو شائع، وشجع طفلك على المبادرة بصنع محتوى خاص به يحمل قيماً إيجابية، ولو على نطاق العائلة.
سادساً: القدوة الوالديّة؛ فإذا كان الأبوان يركضان وراء «الترندات»، فالطفل سيفعل مثلهما.
سابعاً: دور المجتمع والمؤسسات؛ فالمدارس يجب أن تدرّب الأطفال على مهارات التفكير النقدي والإعلامي.
«الترند» والمراهق.. انجذاب خلفه تساؤلات حقيقية
7 أغسطس 2025 - 08:03
|
آخر تحديث 7 أغسطس 2025 - 08:03
تابع قناة عكاظ على الواتساب
مروج محمد شاهيني
أخصائية اجتماعية
ShMrooj@
The "trend" is no longer just fleeting content or a temporary digital wave; it has become a social and psychological phenomenon that affects the behaviors of individuals in society, especially teenagers who find themselves greatly attracted to what is popular, in pursuit of social acceptance and integration. This attraction is accompanied by genuine questions, the most prominent of which are: Does the "trend" reflect their beliefs? Or are they driven by the urge to conform?
In this brief overview, I highlight the psychological and social dimensions of this phenomenon, for a better understanding of how it affects the thinking and behavior of teenagers, and then I propose solutions and preventive educational methods.
Teenagers may be drawn to the "trend" in search of self-identity, the influence of celebrity culture and influencers, the need for belonging and acceptance, digital social pressure, emotional instability, rebellion against traditional authority, the formation of alternative virtual groups, escapism, and a lack of self-awareness and future outlook.
The therapeutic methods employed can be summarized in several points; the most important of which are:
First: Enhance critical awareness; teach your child not to take everything presented to them as truth or value, discuss the content they watch: Why is this "trend" popular? Is it logical? Does it respect values?
Second: Build self-confidence; a child who feels accepted and loved in their family does not seek it through imitating others. Praise them when they show independence in their decisions or reject what is common without thought.
Third: Regulate the use of social media; this does not mean complete deprivation, but rather smart monitoring and guidance. Use parental control applications when necessary, and allocate time for shared viewing and discussion.
Fourth: Educate with values, not commands; link behavior evaluation to moral, religious, and social values.
Fifth: Provide attractive alternatives; offer enjoyable and purposeful games or entertainment content that competes with what is popular, and encourage your child to take the initiative to create their own content that carries positive values, even if it's just within the family.
Sixth: Parental role modeling; if the parents are chasing "trends," the child will do the same.
Seventh: The role of the community and institutions; schools should train children in critical and media literacy skills.
In this brief overview, I highlight the psychological and social dimensions of this phenomenon, for a better understanding of how it affects the thinking and behavior of teenagers, and then I propose solutions and preventive educational methods.
Teenagers may be drawn to the "trend" in search of self-identity, the influence of celebrity culture and influencers, the need for belonging and acceptance, digital social pressure, emotional instability, rebellion against traditional authority, the formation of alternative virtual groups, escapism, and a lack of self-awareness and future outlook.
The therapeutic methods employed can be summarized in several points; the most important of which are:
First: Enhance critical awareness; teach your child not to take everything presented to them as truth or value, discuss the content they watch: Why is this "trend" popular? Is it logical? Does it respect values?
Second: Build self-confidence; a child who feels accepted and loved in their family does not seek it through imitating others. Praise them when they show independence in their decisions or reject what is common without thought.
Third: Regulate the use of social media; this does not mean complete deprivation, but rather smart monitoring and guidance. Use parental control applications when necessary, and allocate time for shared viewing and discussion.
Fourth: Educate with values, not commands; link behavior evaluation to moral, religious, and social values.
Fifth: Provide attractive alternatives; offer enjoyable and purposeful games or entertainment content that competes with what is popular, and encourage your child to take the initiative to create their own content that carries positive values, even if it's just within the family.
Sixth: Parental role modeling; if the parents are chasing "trends," the child will do the same.
Seventh: The role of the community and institutions; schools should train children in critical and media literacy skills.


