دنيا سمير غانم
دنيا سمير غانم
-A +A
«عكاظ» ( القاهرة) OKAZ_online@
أكدت الفنانة ناهد السباعي أنها لا تستطيع تقديم قصة حياة جدتها الفنانة القديرة الراحلة هدى سلطان، في عمل سينمائي أو درامي.

وأشارت ناهد إلى أن هناك من يستطيع تقديم شخصية جدتها على الشكل الأمثل، حيث قالت: «اللي تقدر تعمل دور جدتي هي دنيا سمير غانم، لأنها بتعرف تعمل كذا حاجة، بتعرف تمثل وتغني، وتعرف تعمل وتقلد الشخصيات كويس..عندها ملكة تعمل شخصيات كتير.. فمقدرش أشوف حد غيرها بيعمل دور عن جدتي».


كما تحدثت الفنانة ناهد السباعى عن جدتها الفنانة الراحلة هدى سلطان وعن فترة تمثيلها بالحجاب خلال ندوة توقيع كتاب «10 نساء في واحدة» عن هدى سلطان فى إطار تكريمها بالدورة الحالية لمهرجان الأقصر للسينما الأفريقية.

وقالت ناهد: «جدتى ما اعتزلتش هي عمرها ما كانت بتشوف أنها بتعمل حاجة مش مهمة، هي كانت مؤمنة جدا باللي بتعمله، إن فنها قوي ومهم وإن الفن ده بيربي أجيال وعمر ما كان الحجاب هيأثر على أدائها وفنها أو على تمثيلها وده كان بيخليني ماشوفش الحجاب وماحسش إن فى حاجز ما بيني وما بينها زي ما أنا غصب عني بحسه مع ناس تانية».

وأكملت ناهد حديثها، قائلة: «في ناس كتير كانوا فاكرينها أنها هاتعتزل ووقتها ردت جدتي وقالت أنا هعتزل عن إيه أنا مش بعمل حاجة حرام اللى بيعتزلوا هما اللى بيعملوا حاجة حرام».

وأضافت ناهد، فى كلامها عن جدتها الراحلة هدى سلطان: «تمثيلها الحقيقي نضج مع الحجاب وبقيت في حتة تانية خالص بالنسبة للجمهور وللفنانين وأنا بحب جدا حبها للفن لأن هي بتقدسه بجد وحبها واحترمها للفن مش مجرد أن أمثل أو أعمل دور، والناس اتعلمت حاجات كتير من أدوارها ومن سلوكها وهي دائما كانت تقول التمثيل أنك لا تمثل وتعيش الحالة بجد وحقيقى نفسي أبقى ربعها».

وتابعت: «جدتي كانت منسجمة مع الحجاب وقدرت تمثل به وتغني فى الأوبرا وهي محجبة بنحب تمثيلها بالحجاب جدا لأنها هي كانت مصدقة في اللي بتعمله ومش شايفة إنها بتعمل حاجة ضد مبادئها وقناعتها وكنت بحب شكلها بالحجاب وأحلى أدوارها كانت وهي محجبة».

يذكر أن مهرجان الأقصر للسينما الأفريقية يقام من 4 إلى 10 مارس، واختار مجلس إدارته دولة أوغندا لتكون ضيف شرف الدورة الـ11، والمهرجان تقيمه وتنظمه مؤسسة شباب الفنانين بدعم من وزارات السياحة والآثار والثقافة والشباب والرياضة والخارجية المصرية، وبالتعاون مع محافظة الأقصر ونقابة المهن السينمائية ويرأس المهرجان السيناريست سيد فؤاد ومديرته المخرجة عزة الحسينى.