يحرّك احتفال «نور الرياض» ملامح المشهد الفني في العاصمة بلغة الضوء والحركة، مسجّلاً ختاماً لنسخته الخامسة بعد أن استقطب أكثر من سبعة ملايين زائر، تابعوا أعمالاً ضوئية تنقّلوا بينها في ستة مواقع حضرية، احتضنت 60 عملاً لـ53 فناناً من 24 دولة، وفق بيان المنظمين الذي أكّد اتساع حضور الفن العام في التجربة اليومية للمدينة، وتحوُّل الرياض إلى مساحة تتجاور فيها الإبداعات المحلية والعالمية ضمن برنامج «الرياض آرت» تحت مظلة الهيئة الملكية لمدينة الرياض.
وتقدّم النسخة الأخيرة محتوى بصرياً متنوعاً تحت شعار «في لمح البصر»، إذ توزعت الأعمال على مركز الملك عبدالعزيز التاريخي، ومنطقة قصر الحكم، ومحطة stc، وحي جاكس، وبرج الفيصلية، ومحطة المركز المالي (كافد). وأتاح المسار الفني للزوار معايشة الضوء بوصفه وسيطاً تعبيرياً يعيد قراءة فضاءات المدينة ويوسّع حدود التفاعل الفني مع المكان.
وتعزّز حضور الاحتفال عالمياً بعد حصده 12 جائزة دولية شملت LIT لتصميم الإضاءة، وميوز ديزاين، وجوائز العمارة في نيويورك، وتايتن، إلى جانب أربعة أرقام قياسية جديدة في موسوعة «غينيس»، شملت أكبر تركيب مائي متحرك للفنان شيرو تاكاتاني، وأكبر إيموجي مُضاء للفنان سعد الهويدي، وأكبر عرض إسقاطي معالج بالذكاء الاصطناعي على مبنى للفنان فالي تشينتشيسان، وأكبر جداريّة مطبوعة بتقنية ثلاثية الأبعاد للفنان حمود العطاوي.
ويؤكد نائب الرئيس التنفيذي لقطاع نمط الحياة المهندس خالد بن عبدالله الهزّاني، أن التجربة عزّزت حضور الفن الضوئي في الفضاء الحضري، وأسهمت في تطوير هوية المدينة البصرية وترسيخ مكانتها وجهةً ثقافيةً على خريطة الفنون العالمية. كما شهدت النسخة فعاليات موسعة للمشاركة المجتمعية، شملت ورشاً وجلسات حوارية وجولات إرشادية، بما يثري فهم الزوار لجماليات الإضاءة وتطبيقاتها الفنية.
ويواصل برنامج «الرياض آرت» مشاريعه القادمة، ومنها «طويق للنحت 2026»، والأعمال الفنية الدائمة التي يجري توزيعها في أحياء المدينة، لتأكيد حضور الفن العام جزءاً أصيلاً من التجربة اليومية للعاصمة.
The "Noor Riyadh" festival moves the artistic scene in the capital through the language of light and movement, marking the conclusion of its fifth edition after attracting more than seven million visitors who experienced light installations across six urban locations, showcasing 60 works by 53 artists from 24 countries, according to a statement from the organizers which confirmed the expanding presence of public art in the daily experience of the city, and the transformation of Riyadh into a space where local and global creations coexist within the "Riyadh Art" program under the umbrella of the Royal Commission for Riyadh City.
The latest edition presents a diverse visual content under the slogan "In the Blink of an Eye," with works distributed across the King Abdulaziz Historical Center, the Al-Masmak area, the stc station, JAX District, the Kingdom Centre, and the Financial Center Station (KAFD). The artistic route allowed visitors to experience light as an expressive medium that reinterprets the city's spaces and expands the boundaries of artistic interaction with the place.
The festival's global presence was further enhanced after it garnered 12 international awards, including the LIT Award for Lighting Design, Muse Design, and Architecture Awards in New York, as well as Titan, along with four new world records in the "Guinness" Book, which included the largest moving water installation by artist Shiro Taketani, the largest illuminated emoji by artist Saad Al-Huwaidi, the largest AI-enhanced projection show on a building by artist Valley Chenchisan, and the largest 3D-printed mural by artist Hamoud Al-Attawi.
Engineer Khalid bin Abdullah Al-Hazzani, the Executive Vice President of the Lifestyle Sector, confirms that the experience has strengthened the presence of light art in urban space and contributed to developing the city's visual identity, establishing its position as a cultural destination on the global arts map. The edition also featured extensive community participation activities, including workshops, discussion sessions, and guided tours, enriching visitors' understanding of the aesthetics of lighting and its artistic applications.
The "Riyadh Art" program continues with its upcoming projects, including "Tuwaiq for Sculpture 2026," and the permanent artworks being distributed throughout the city's neighborhoods, affirming that public art is an integral part of the daily experience of the capital.