نظمت أكاديمية «واس» للتدريب الإخباري بالتعاون مع السفارة الأمريكية ورشة عمل «النمو الإستراتيجي لإيرادات المؤسسات الإعلامية»، وذلك ضمن مشاركة الأكاديمية في مشروع تطوير المؤسسات الصحفية.
تبادل الخبرات مع الجهات الإعلامية
وأكدت المتحدثة الرسمية باسم السفارة الأمريكية نادية جمال، أن هذه الورشة تأتي في إطار حرص السفارة على الإسهام في تبادل الخبرات مع الجهات الإعلامية، لتمكين المؤسسات من بناء نماذج مالية مستدامة تُعزّز استقلالها المهني وتوسّع نطاق تأثيرها.
تحديد الأهداف وتنويع مصادر الإيرادات
وركزت محاور الورشة على أهمية وضع خطة تتضمن تحديد أهداف واضحة، والبحث في السوق والمنافسين، وتنويع مصادر الإيرادات عبر نموذج عمل منظم مثل الاشتراكات أو الإعلانات المدفوعة أو الرعاية، وتطوير المحتوى عالي الجودة، واستخدام تحليلات البيانات لفهم الجمهور وتخصيص العروض، وتبني التقنيات الرقمية والمنصات المتعددة، وبناء شراكات إستراتيجية.
كما تطرقت الورشة إلى دور المحتوى الإعلامي في صناعة الإعلام، وأنه يعد الأصل الرئيس الذي من خلاله تُحقق المؤسسات الإعلامية رسالتها وتحقق أهدافها الإستراتيجية.
The "WAS" News Training Academy, in collaboration with the American Embassy, organized a workshop titled "Strategic Growth of Media Organizations' Revenues," as part of the academy's participation in the project to develop press institutions.
Exchange of Experiences with Media Entities
The official spokesperson for the American Embassy, Nadia Jamal, confirmed that this workshop comes as part of the embassy's commitment to contributing to the exchange of experiences with media entities, enabling institutions to build sustainable financial models that enhance their professional independence and expand their influence.
Setting Goals and Diversifying Revenue Sources
The workshop focused on the importance of developing a plan that includes setting clear objectives, researching the market and competitors, diversifying revenue sources through an organized business model such as subscriptions, paid advertisements, or sponsorships, developing high-quality content, using data analytics to understand the audience and tailor offerings, adopting digital technologies and multiple platforms, and building strategic partnerships.
The workshop also addressed the role of media content in the media industry, emphasizing that it is the primary asset through which media institutions achieve their mission and strategic goals.