تغلق إدارات التعليم بمناطق ومحافظات السعودية بعد غد (الإثنين) اختبار تحديد الميول المهنية والأكاديمية للطلاب والطالبات المنتقلين للصفين الأول والثاني الثانوي، الذي يتم عبر منصة مدرستي، استعداداً للعام الدراسي الجديد. وأكدت وزارة التعليم أن مقياس الميول في نظام مسارات الثانوية يسهم في الكشف عن الميول المهنية للطلاب والطالبات بهدف مساعدتهم على التخطيط المبكّر للمستقبل واستثمار إمكاناتهم المعرفية وقدراتهم على النحو الأمثل، وتوجيه طلبة المرحلة الثانوية ودعمهم في اختيار المسار الدراسي الملائم لقدراتهم وميولهم، لاستكمال رحلتهم التعليمية بطريقة صحيحة قائمة على المعرفة والوعي بميولهم وقدراتهم والفرص المتاحة لهم وفق أساليب وأدوات علمية ومهنية، كما تمكّن نتائج المقياس أولياء الأمور والمعلمين والموجهين الطلابيين من مساندة الطلاب في كل خطوة من رحلتهم التعليمية، مشيرةً إلى أهمية مقياس الميول في تحديد الميل المهني، والمواءمة بين الميول والقدرات، وتعزيز اتجاهات الطلاب ودافعيتهم نحو التعلّم، وتحقيق الرضا والاستقرار والشعور بالانتماء والراحة النفسية، إضافةً إلى توجيه الطلاب نحو المسارات التخصصية المناسبة والمجال الاختياري في المسار العام، كما يخفض المقياس معدل الرسوب والتسرّب، ويعزز تكافؤ الفرص بين جميع الطلاب في آلية تحقيق التوجيه للتخصص المناسب.
وأوضحت الوزارة أن المقياس يهدف إلى اكتشاف ميول الطلاب وتعريفهم على نقاط قوتهم وتوجيهها واستثمار طاقاتهم بما يعود عليهم بالنفع، كما يعزز دافعيتهم للتعلّم، واستثمار أقصى قدراتهم وتحسين رحلتهم التعليمية، ويوفر قواعد بيانات لتحديد الميول المهنية للطلبة في المرحلة الثانوية.
ولفتت إلى أنه يهدف إلى توجيه الطلاب حسب ميولهم في حصص الإتقان وتسكينهم في المسارات التخصصية، وتحديد المجال الاختياري المناسب لطلبة المسار العام، فضلاً عن مساعدة الطلاب في اختيار التخصص الجامعي المناسب، ومناقشة الخطط المستقبلية مع أولياء أمورهم؛ للوصول إلى فهم مشترك للرغبات والميول، مشيرة إلى أن نسبة الطالب في مقياس الميول تُعد أحد معايير التسكين في المسارات التخصصية إلى جانب المعدل العام في السنة الأولى المشتركة، والمعدّل في المواد المرتبطة بالمسار التخصصي.
إغلاق اختبار تحديد ميول طلاب الثانوية العامة.. الإثنين
2 أغسطس 2025 - 20:43
|
آخر تحديث 2 أغسطس 2025 - 20:43
تابع قناة عكاظ على الواتساب
عبدالله الدهاس (مكة المكرمة) aldhass@
The education departments in the regions and governorates of Saudi Arabia will close the professional and academic inclination assessment for male and female students transitioning to the first and second secondary grades after tomorrow (Monday), which is conducted via the Madrasati platform in preparation for the new academic year. The Ministry of Education confirmed that the inclination measure in the secondary pathways system contributes to identifying the professional inclinations of students to help them plan early for the future and optimally invest their knowledge and abilities. It also guides secondary school students and supports them in choosing the educational path that suits their abilities and inclinations, enabling them to complete their educational journey correctly based on knowledge and awareness of their inclinations and capabilities, as well as the opportunities available to them through scientific and professional methods and tools. The results of the measure allow parents, teachers, and student counselors to support students at every step of their educational journey, highlighting the importance of the inclination measure in determining professional inclination, aligning inclinations with abilities, enhancing students' attitudes and motivation towards learning, and achieving satisfaction, stability, and a sense of belonging and psychological comfort. Additionally, it directs students towards suitable specialized pathways and elective fields in the general pathway, reduces the failure and dropout rates, and promotes equal opportunities among all students in achieving guidance towards the appropriate specialization.
The ministry explained that the measure aims to discover students' inclinations, inform them of their strengths, direct them, and invest their energies for their benefit. It also enhances their motivation to learn, maximizes their capabilities, and improves their educational journey, providing databases to determine the professional inclinations of secondary school students.
It noted that it aims to guide students according to their inclinations in mastery classes and place them in specialized pathways, as well as determine the appropriate elective field for general pathway students. Furthermore, it assists students in choosing the suitable university major and discussing future plans with their parents to reach a shared understanding of desires and inclinations. It pointed out that a student's score in the inclination measure is considered one of the criteria for placement in specialized pathways, alongside the overall average in the first common year and the average in subjects related to the specialized pathway.
The ministry explained that the measure aims to discover students' inclinations, inform them of their strengths, direct them, and invest their energies for their benefit. It also enhances their motivation to learn, maximizes their capabilities, and improves their educational journey, providing databases to determine the professional inclinations of secondary school students.
It noted that it aims to guide students according to their inclinations in mastery classes and place them in specialized pathways, as well as determine the appropriate elective field for general pathway students. Furthermore, it assists students in choosing the suitable university major and discussing future plans with their parents to reach a shared understanding of desires and inclinations. It pointed out that a student's score in the inclination measure is considered one of the criteria for placement in specialized pathways, alongside the overall average in the first common year and the average in subjects related to the specialized pathway.