أصدرت الهيئة العامة للطيران المدني تقريرها الشهري عن أداء مطارات المملكة الدولية والداخلية، لشهر يونيو 2025م، وفقاً لـ11 معياراً أساسياً لقياس الأداء، تطبيقاً للتوجُّهات الإستراتيجية، التي تستهدف تجويد الخدمات المُقدَّمة للمسافرين، ورفع مستواها، وتحسين تجربة المسافر في مطارات المملكة.
ونال مطار الملك خالد الدولي بالرياض، ومطار الملك فهد الدولي بالدمام، ومطار أبها الدولي، ومطار عرعر الدولي، ومطار القريات، المراكز المتقدمة في التقرير، وقُسمت المطارات إلى خمس فئات، حقق المركز الأول في فئة المطارات الدولية التي يزيد أعداد المسافرين فيها على 15 مليون مسافر سنوياً، مطار الملك خالد الدولي بالرياض بنسبة التزام بلغت 82%، بينما جاء ثانياً مطار الملك عبدالعزيز الدولي بجدة بنسبة التزام وصلت إلى 73%.
وفي الفئة الثانية للمطارات الدولية التي يأتي فيها أعداد المسافرين من 5 إلى 15 مليون مسافر سنوياً، حصل مطار الملك فهد الدولي بالدمام على المركز الأول بنسبة 91%، فيما حصل مطار الأمير محمد بن عبدالعزيز الدولي بالمدينة المنورة على نسبة 91%، إذ تفوق مطار الملك فهد الدولي بالدمام على مطار الأمير محمد بن عبدالعزيز الدولي بالمدينة المنورة في نسب تحقيق المعايير.
وجاء في الفئة الثالثة للمطارات الدولية التي يأتي فيها أعداد المسافرين من 2 إلى 5 ملايين مسافر سنوياً، مطار أبها الدولي أولاً بنسبة التزام 100%، متفوقاً على المطارات المنافسة في مجموع متوسط أوقات الانتظار لرحلات المغادرة والقدوم، فيما حصل مطار عرعر الدولي على المركز الأول في الفئة الرابعة للمطارات الدولية التي تقل فيها أعداد المسافرين عن مليوني مسافر سنوياً، بنسبة التزام 100% متفوقاً على المطارات المنافسة في مجموع متوسط أوقات الانتظار لرحلات المغادرة والقدوم.
وحقق مطار القريات المركز الأول في الفئة الخامسة للمطارات الداخلية بحصوله على نسبة التزام بلغت 100%، متفوقاً على جميع المطارات المنافسة في مجموع متوسط أوقات الانتظار لرحلات المغادرة والقدوم.
يذكر أن الهيئة العامة للطيران المدني تستند في تقييم أداء المطارات إلى 11 معياراً أساسياً لقياس الأداء، أبرزها أوقات انتظار المسافرين في إجراءات السفر، والوقت الذي يقضيه المسافر أمام سير الأمتعة ومناطق الجوازات والجمارك، علاوة على معايير تتعلق بذوي الإعاقة، وعدة معايير أخرى وفق أفضل الممارسات العالمية.
The General Authority of Civil Aviation issued its monthly report on the performance of the Kingdom's international and domestic airports for June 2025, based on 11 key performance indicators, in line with strategic directions aimed at improving the services provided to travelers, enhancing their quality, and improving the travel experience at the Kingdom's airports.
King Khalid International Airport in Riyadh, King Fahd International Airport in Dammam, Abha International Airport, Arar International Airport, and Al-Qurayyat Airport achieved top positions in the report. The airports were divided into five categories, with King Khalid International Airport in Riyadh taking first place in the category of international airports with over 15 million passengers annually, achieving a compliance rate of 82%, while King Abdulaziz International Airport in Jeddah came in second with a compliance rate of 73%.
In the second category for international airports with passenger numbers ranging from 5 to 15 million annually, King Fahd International Airport in Dammam secured first place with a compliance rate of 91%, while Prince Mohammed bin Abdulaziz International Airport in Medina also achieved a compliance rate of 91%, with King Fahd International Airport outperforming Prince Mohammed bin Abdulaziz International Airport in terms of compliance rates.
In the third category for international airports with passenger numbers ranging from 2 to 5 million annually, Abha International Airport ranked first with a compliance rate of 100%, surpassing competing airports in the average total waiting times for departure and arrival flights. Meanwhile, Arar International Airport took first place in the fourth category for international airports with fewer than 2 million passengers annually, also achieving a compliance rate of 100%, outperforming competing airports in the average total waiting times for departure and arrival flights.
Al-Qurayyat Airport achieved first place in the fifth category for domestic airports with a compliance rate of 100%, surpassing all competing airports in the average total waiting times for departure and arrival flights.
It is worth noting that the General Authority of Civil Aviation bases its evaluation of airport performance on 11 key performance indicators, the most notable of which include passenger waiting times during travel procedures, the time spent by travelers at baggage claim and passport control areas, in addition to standards related to individuals with disabilities, and several other criteria according to best global practices.