أعلنت وزارة الحج والعمرة أن عدد تأشيرات العمرة الصادرة للقادمين من خارج المملكة تجاوز (190) ألف تأشيرة، منذ بدء موسم العمرة للعام الهجري 1447هـ حتى اليوم.
وكانت الوزارة قد أعلنت انطلاق موسم العمرة ابتداء من الثلاثاء 14 ذي الحجة 1446هـ، وإصدار التأشيرات عبر منصة «نسك»، إيذاناً ببدء مرحلة جديدة من التيسير على ضيوف الرحمن، واستكمالاً لمسيرة التطوير التي تنتهجها المملكة في إطار رؤية السعودية 2030.
وأكدت الوزارة أن إصدار تصاريح العمرة للمعتمرين بدأ فعلياً ابتداء من الأربعاء 15 ذي الحجة، عبر تطبيق «نسك» الذي يُعد المنصة الرقمية الموحدة لتقديم الخدمات الحكومية للمعتمرين والزوار، إذ يتيح للمستخدمين الحجز وإصدار التصاريح بسهولة، إلى جانب مجموعة من الخدمات الرقمية الداعمة لتجربة المعتمر.
ويأتي الإقبال المبكر على موسم العمرة، عقب موسم حج ناجح شهِد تكاملاً في الأداء، وتحسيناً للإجراءات، وتطويراً للبنية التقنية، ما أسهم في رفع كفاءة الخدمات المقدمة للحجاج والمعتمرين على حدٍّ سواء.
وأشارت الوزارة إلى أن الاستعدادات التقنية والتشغيلية للموسم الجديد بدأت في وقت مبكر، بالتنسيق مع الجهات المعنية، لضمان انسيابية الإجراءات واستدامة التطوير، مع التوسع في تقديم المحتوى التوعوي والخدمات الرقمية بعدة لغات، بما يعكس ريادة المملكة في خدمة قاصدي الحرمين الشريفين، ويحقق أعلى مستويات الراحة والسلامة والرضا للمعتمرين.
The Ministry of Hajj and Umrah announced that the number of Umrah visas issued for those coming from outside the Kingdom has exceeded (190) thousand visas, since the start of the Umrah season for the year 1447 AH until today.
The ministry had announced the start of the Umrah season beginning Tuesday, 14 Dhul-Hijjah 1446 AH, and the issuance of visas through the "Nusk" platform, signaling the beginning of a new phase of facilitation for the guests of the Merciful, and continuing the development journey that the Kingdom is pursuing within the framework of Saudi Vision 2030.
The ministry confirmed that the issuance of Umrah permits for pilgrims officially began on Wednesday, 15 Dhul-Hijjah, through the "Nusk" application, which is the unified digital platform for providing government services to pilgrims and visitors. It allows users to easily book and issue permits, along with a range of digital services that support the pilgrim's experience.
The early turnout for the Umrah season comes after a successful Hajj season that witnessed an integration of performance, improvement of procedures, and development of technical infrastructure, which contributed to enhancing the efficiency of services provided to both pilgrims and Umrah performers alike.
The ministry pointed out that the technical and operational preparations for the new season began early, in coordination with the relevant authorities, to ensure the smoothness of procedures and the sustainability of development, while expanding the provision of awareness content and digital services in several languages, reflecting the Kingdom's leadership in serving those heading to the Two Holy Mosques, and achieving the highest levels of comfort, safety, and satisfaction for the pilgrims.